Kinesiotaping voor directe pijnvermindering bij knieartrose

Knieklachten staan in de top 5 van gezondheidsproblemen die door een therapeut worden behandeld. Dit kan een acute klacht betreffen na een trauma, maar ook chronische knieklachten zoals knieartrose.

Pijn veroorzaakt door knieartrose kan het looppatroon van ouderen ernstig beperken. Onlangs is een onderzoek gedaan onder 10 participanten om het directe effect te meten van kinesiotaping op pijn en functie bij ouderen met knieartrose. De resultaten van het onderzoek suggereren dat kinesiotaping effectief is als directe pijn verlichtende interventie bij knieartrose bij ouderen.

Onderzoeksmethode

In de studie werden 10 ouderen met knieartrose geïncludeerd. Van alle participanten werd data verzameld over kniepijn, looppatroon en balans voordat de kinesiotaping werd aangebracht. Kniepijn werd gemeten met de VAS-schaal in rust en tijdens het lopen. Informatie over het lopen en balans werd opgehaald met een 10 minuten looptest en een up-and-go test. Nadat de taping was aangebracht werd opnieuw dezelfde data verzameld.

Resultaten & conclusie

Het onderzoek laat zien dat kinesiotaping een goede interventie is om kniepijn te verminderen en het looppatroon en de balans significant (P<0.05) verbetert in vergelijk met geen taping. Kinesiotaping is volgende de onderzoekers dan ook een goede interventie om kniepijn te verminderen en kan als een hulpmiddel worden gezien voor het lopen en balans. Kleine kanttekening: de resultaten zeggen alleen wat over het directe korte termijn effect en niets over het langere termijn effect. Daarnaast heeft deze studie een relatief kleine steekproefgrootte van 10 patiënten.

Kortom: heeft u knieklachten, blijf er dan niet mee lopen, want misschien kunnen wij u helpen.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Phone icon
WhatsApp icon